Srdečně děkujeme všem respondentům, kteří reagovali. Bez Vás by tato analýza vůbec nebyla možná! Díky Vám a Vaší ochotě jsme společně dosáhli velmi slušné míry návratnosti kolem 30 %. A díky Vaší trpělivosti i slušné míry dokončení dotazníku - kolem 60 %. Výsledkem je, že jste nám poskytli dostatek dat, takže následující analýza má smysl a může o něčem vypovídat, protože reprezentuje pohled dostatečně velké skupiny zaměstnanců ZČU. A za to Vám ještě jednou děkujeme!
Víme, že dotazník nebyl jednoduchý, proto si tak vážíme Vaší ochoty a trpělivosti a budeme na zlepšení dotazníku pracovat, aby příští dotazování bylo zase o něco hladší a příjemnější. Pokud máte k dotazníku nějaké připomínky, velice rádi se s nimi seznámíme, neváhejte nám napsat (kalvas@kss.zcu.cz). Náš úkol je zprostředkovat vedení ZČU maximálně nezkreslenou zpětnou vazbu od všech zaměstnanců, bez Vás není možné tento důležitý úkol plnit. Dobře víme, že Váš úkol a Vaše práce není vyplňovat dotazníky, ale bádat, učit nebo vědě a výuce poskytovat podporu.
Podívejme se ještě jednou na údaje o Vaší participaci podrobněji. 2524 zaměstnanci ZČU byli osloveni a požádáni o vyplnění dotazníku. Na alespoň jednu věcnou otázku odpověděl 751 zaměstnanec. Dotazník dokončili 482 zaměstnanci ZČU. Reagovalo tedy 29.8 %, 64.2 % reagujících dotazník dokončilo. Ze všech oslovených tedy dotazník dokončilo 19.1 %. Míra dokončení dotazníku i míra samotné participace se lišily na jednotlivých součástech, jak ukážeme níže.
uctivé jednání je nejsilnější stránka:
UK (95 %!), EO (88 %), CIV (80 %), OP (77 %) a TSV (76 %)
nabídka řešení je největší slabina:
UK (74 %), CIV (61 %), EO (52 %), OP (45 %) a TSV (33 %)
nízká personální orientace je také velmi problematická:
UK (77 %), EO (66 %), CIV (55 %), TSV (46 %) a OP (43 %)
míra porozumění roli odboru a požadavkům na něj variuje od výborných 93 %(!) UK přes velmi dobrých cca 80 % EO a CIV, dobrých cca 70 % OP, až po neuspokojivých cca 50 % TSV
celkové hodnocení má značný rozptyl, ať sečteme podíly kategorií výborně a velmi dobře, nebo spočteme průměrnou známku:
UK (86 %; 1,8), EO (67 %; 2,2), CIV (49 %; 2,6), OP (40 %; 2,9) a TSV (22 %; 3,4)
Vidíme, že nejintenzivněji na šetření participovali respondenti FPE, FF, NTC a UJP, kde odpovědělo alespoň na jednu věcnou otázku kolem 40 % zaměstnanců. Na FPE a FF také téměř 30 % všech oslovených respondentů dotazník dokončilo. Na většině dalších součástí byla návratnost (odpověď na alespoň jednu věcnou otázku) kolem 30 % a kolem 20 % všech oslovených dotazník dokončilo. Výjimkami jsou:
Nyní se podívejme na charakteristiky vzorku respondentů, kteří se šetření zúčastnili.
V další části analýzy budeme některé grafy vytvářet zvlášť jak pro řadové zaměstnance, tak pro vedoucí pracovníky. Za vedoucí považujeme respondenty, kteří se sami zařadili do kategorií Vedení fakulty, Vedoucí katedry nebo Vedení katedry. Za řadové zaměstnance považujeme ty respondenty, kteří se sami zařadili pouze do kategorií Akademik/vědec nebo THP.
Je patrné, že během vyplňování dotazníku respondenti ‘odpadávali’. Víme, že dotazování bylo náročné a děkujeme ještě jednou všem, kteří dotazník vyplnili až do konce!
Nejvíce využívají respondenti služeb CIV, EO a UK (mezi 60 % a 50 %). OP využívá necelá 1/3, TSV necelá 1/8 respondentů.
Porozumění roli a pravomocím hodnotili pouze ti respondenti, kteří využili služeb odboru. Je otázka, jak zlepšit porozumění roli odboru tam, kde jí rozumí méně než 75 % respondentů.
Nejlépe respondenti rozumí roli UK (93 %), a stále velmi dobré porozumění (cca 80 %) mají pro CIV a EO. Ale jen 72 % rozumí roli OP a 53 % TT. Podobně respondenti hodnotí i orientaci v požadavcích na odbory (násl. snímek):
Maximálně 77 % dotázaných (UK) ví, koho kontaktovat. Je otázka, jak zlepšit orientaci, která je u dalších odborů jen nižší.
Nejlépe se respondenti orientují na UK (77 %), ještě dobrou orientaci (66 %) mají na EO. Nedostatečná orintace je již u CIV (55 %), TT (46 %) a nejhorší u OP (43 %).
Nabízení řešení je obecně největší slabina hodnocených odborů, žádný z nich nedosáhl 75 %.
Nejčastěji získávají respondenti řešení od UK (74 %) a ještě dobrou nabídku řešení mají od CIV (61 %). Nedostatečně nabízí řešení EO (52 %), OP (45 %) a nejméně TT (33 %).
Úcta je obecně nejsilnější stránka hodnocených odborů, všechny dosáhly minimálně 75 %. V tomto ohledu můžeme být s odbory naprosto spokojení.
Nejčastěji vnímají respondenti úctu od UK (95 %!), velmi dobře si vede EO (88 %), CIV (80 %), OP (77 %) a TT (76 %).
Celkové hodnocení má značný rozptyl. Podívejme se, jaký podíl respondentů hodnotí kvalitu služeb odborů jako výborné nebo velmi dobré.
Nejlépe respondenti hodnotí UK (86 %), poté s odstupem EO (67 %), CIV (49 %), OP (40 %) a TT (22 %).
Pokud už respondenti využijí služby Účetní doklady a Provoz pokladen, využívají je velmi často. Službu Evidence majetku vůbec nevyužije více než 50 % respondentů.
Nejčastěji respondenti využívají službu Kontrola smluv a právní poradenství (87 %) a Agenda spojená s veřejnými zakázkami (50 %). Pro obě služby mají dvě skupiny uživatelů: časté (10+x) a řídké (1x či 2x).
Řešení a správa vnitřní legislativy je využívána méně (34 %) a nejméně Chod spisovny a archivu (16 %). Obě služby respondenti využívají především zřídka (1x či 2x).
Pokud už respondenti využijí nějakou službu TSV, tak je to Koordinace řízení transferu znalostí a technologií. Obecně jsou ale služby TSV využívány málo a zřídka, byť je zde několik málo respondentů, kteří hodnocené služby využívají velmi často (10+x).
Nejčastěji respondenti využívají službu Provoz a rozvoj centrální ICT infrastruktury (57 %). Obecně platí, že hodnocené služby CIV jsou využívané spíše zřídka (1x, 2x či 3x), pokud už jsou využívané, ale je tu vždy úzká skupina respondentů (do 10 %), která služby využívá velmi intenzivně (10+x). Výjimkou je Koordinace ICT dle strategických dokumentů, která je využívána velmi málo (5 %) vzhledem ke svému specifickému charakteru.
Všechny tři hodnocené služby jsou využívané poměrně často, každá přes 40 % respondentů, kteří využily služeb UK za posledních 12 měsíců. U všech služeb se objevují dvě skupiny uživatelů, jak řídcí (1x, či 2x), tak častí (10+x).
Časté uživatele má především Budování fondu klasických a elektronických informačních zdrojů, ale přesto je využívána celkově stejně intenzivně jako Knihovnicko-informační, reprografické a tiskové služby.
I když přihlédneme k tomu, že 1/3 respondentů dotazník nedokončila, je patrné, že nejvíce jsou využívané služby EO (velký podíl 10+x). Poté to jsou služby CIV a UK. Méně jsou využívané služby OP a nejméně TSV. Některé specializované služby OP a CIV jsou využívané stejně málo, jako služby TSV.
Na následujícím snímku je vidět, že EO, OP a UK nabízí služby, které významná část respondentů využívá velmi často (10+x).
František (kalvas@kss.zcu.cz, +420 775 640 158)
je Vám k dispozici, pokud máte otázky nebo připomínky.